مقالات

۷ عامل تفاوت رنگ روغنی و رنگ اکریلیک

۷ عامل تفاوت رنگ روغنی و رنگ اکریلیک

۷ عامل تفاوت رنگ روغنی و رنگ اکریلیک در چیست ؟ اکثر فروشگاه رنگ در کرمان به شما این تفاوت ها را نمیگن , اصلا نگران نباشید  با فروشگاه رنگ باما در بخش مقالات رنگ باما همراه باشید تا این دو نوع رنگ را مورد بررسی قرار دهیم .

برای شناخت تفاوت ها و شباهت های رنگ روغنی و رنگ اکریلیک در ابتدا لازم است که هر کدام از رنگ ها را به تنهایی و به درستی بشناسیم و مزایا و کاربردهای هر کدام را بدانیم :

رنگ روغنی یکی از رنگ های پرکاربرد است که جهت رنگ آمیزی در قسمت های مختلف ساختمان از جمله دیوار و سقف به کار می روند.رنگ روغنی که در این رنگ ها به کار رفته اصولاً از بذر گیاه کتان  و رزین آلکیدی ساخته می شوند. این روغن با مواد رنگی مخلوط شده و رنگ روغنی ایجاد می شوند. انواع رنگ روغنی شامل دو نوع رنگ روغنی مات و رنگ براق عرضه می شوند. رنگ های روغنی کاربردهای زیادی دارند برای بخش های گوناگون به کار می روند و خرید آن ها برای طیف وسیعی از خریداران جذابیت ویژه ای دارد.

اما مقاوت رنگ های روغنی براق خیلی بیشتر از رنگ های روغنی مات هستند. اگر سطحی باشد که در برابر تابش آفتاب باشد؛ مثل درب ها و سطوح پنجره ها باشد رنگ روغنی براق کاربرد زیادی دارند.

اما رنگ های روغنی مات کاربرد بیشتری در دیوارهای داخلی ساختمان جهت دیوارهای دکوراسیون داخلی با دیوارهای گچی که زیرسازی آنها کمی ایراد دارد کاربرد دارند. رنگ های روغنی  شفافیت و زیبایی خاصی دارند . و لکه بری آن ها به آسانی انجام می شود. این رنگ به علت استفاده از مواد شیمیایی در تولید آن دارای بوی ناخوشایند است و زمان زیادی برای خشک شدنشان نیاز است.

رنگ هاب اکریلیک مدت زمان زیادی نیست که وارد بازار شده اند توانسته انذ محبوبیت زیادی به دست آورند و به نوعی می توان آن ها را نسل بعدی رنگ های پلاستیک دانست البته دیگر معایب آن رنگ ها را ندارند. به همین خاطر کاربرد رنگ های پلاستکی و حتی رنگ های روغنی در مواردی کاهش یافته است و رنگ اکریلیک جایگزین آن ها شده است.

انواع دیگر رنگ های اکریلیک ویژه دیوارهای داخلی و بیرونی ساختمان، رنگ اکریلیک ضدزنگ، مخصوص سطوح فلزی،رنگ اکریلیک مخصوص رنگ‌آمیزی سطوح چوبی

رنگ اکریلیک مزیت های دیگری دارد مثل این که دارای پرده های رنگی گسترده و متنوعی دارد ،غلظت مناسب و پوشش دهی خوبی دارند،خیلی دیرتر ترک می خورد و نسبت به رنگ روغن انعطاف پذیری بیشتری دارد و خالت گرم تری به فضا می دهد،دوستدار محیط زیست شناخته می شود چرا که نیاز به حلال های نفتی ندارد و حلال آن آب است.بو ندارد.اجرای راحت و آسانی دارد و سریع خشک می شود.

رنگ روغن بهتر است یا رنگ اکریلیک؟

انتخاب اینکه کدام از این رنگ‌ها بهتر است کاملاً بستگی به خودتان دارد و برای اینکه بدانید کدام رنگ انتخاب مناسب‌تری برای شماست، باید از ویژگی‌های هر کدام از این رنگ‌ها مطلع باشید. رنگ‌ روغن دارای پایه حلال نفتی است، به همین خاطر: • برای رقیق شدن به مواد نفتی نیاز دارد. • فقط با تینر پاک می‌شود. • در دو حالت مات و روشن قابل اجراست. • روی سطوح نمی‌تواند حالت بافت‌دار ایجاد ‌کند.

درصورتی‌که رنگ اکریلیک پایه حلال آبی دارد و به همین دلیل: • با آب رقیق می‌شود. • می‌تواند حالت بافت‌دار روی سطح ایجاد کند.

باید بدانید که رنگ‌های حلال در نفت مثل رنگ روغن دیرتر خشک می‌شوند و اجرای سخت‌تری دارند. هرچند برای رنگ‌آمیزی سطوح فلزی و چوبی کاملاً مناسب‌اند. از طرف دیگر رنگ‌های اکریلیک به دلیل اینکه حلال در آب هستند برای سطوح چوبی و فلزی استفاده‌ای ندارند. ناگفته نماند که طیف رنگی وسیع و کیفیت رنگ‌های اکریلیک یکی از دلایل پرطرفدار بودن این رنگ است. با این وجود رنگ روغن در سه نوع براق، نیمه‌ براق و مات تولید می‌شود و از این نظر نسبت به رنگ اکریلیک مزیت دارد.

اگر شما از انعکاس نور لذت می‌برید و یا شستشو و بهداشتی بودن محیط برایتان اهمیت زیادی دارد بنابراین بهتر است از رنگ‌های روغنی استفاده کنید. اگر هم دلتان می‌خواهد از طیف‌های رنگی جدید و متنوعی استفاده کنید و برای رنگ‌آمیزی عجله دارید، رنگ اکریلیک انتخاب مناسب‌تری است چراکه هم رنگ‌های متنوع‌تری دارد و هم به سرعت اجرا و خشک می‌شود. به‌علاوه برای اجرای رنگ روغن باید سطح زیری آماده‌سازی شود (انجام کارهایی مثل بتونه‌کاری و …) اما رنگ اکریلیک را می‌توانید به شکل مستقیم روی سطح اجرا کنید. به خاطر همین ویژگی‌ها و تفاوت‌هاست که انتخاب رنگ کاملاً به سلیقه و هدفتان از رنگ‌آمیزی بستگی دارد. در ادامه از مزایای و معایب هر کدام از رنگ‌های روغنی و آکریلیک با جزییات بیشتری خواهیم گفت تا بهتر بتوانید در این مورد تصمیم بگیرید.

۷ عامل تفاوت رنگ روغنی و رنگ اکریلیک

مزایا و معایب رنگ روغن

احتمالاً برایتان جالب است اگر بدانید رنگ‌های روغنی، روغن‌شان را مدیون بذرهای گیاه کتان هستند! هرچند در نگاه اول ممکن است فرآیند تولید رنگ روغن پروسه‌ای ارگانیک به نظر برسد اما در ادامه‌ی فرآیند تولید، از مواد شیمیایی مختلفی مانند سرب استفاده می‌شود. به همین دلیل این رنگ برای محیط زیست و سلامتی انسان بسیار مضر است. البته به دلیل ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فردش این رنگ همچنان طرفدار دارد، مزایایی مثل:

  1. رنگ روغن برخلاف رنگ‌های مات، ماندگاری و دوام بیشتری دارند.
  2. در برابر نور خورشید و اشعه ماوراءبنفش مقاومت بالایی دارند.
  3. بعد از خشک شدن، قابل شستشوست و به راحتی لکه گیری می‌شود (به خصوص رنگ روغن براق).
  4. به دلیل ضد آب بودن برای رنگ‌آمیزی سطوح فلزی و چوبی بسیار مناسب‌ است.
  5. رنگ‌های روغنی مقاومت بالایی در برابر نم و رطوبت دارند و به همین خاطر مانع رشد باکتری، خزه، قارچ و … می‌شوند.
  6. با وسایل مختلفی مثل قلم‌مو، پیستوله و یا غلتک قابل اجراست و سطح کاملاً یکنواختی را ایجاد می‌کند.

با این‌وجود معایب این نوع رنگ را نمی‌توان نادیده گرفت. از جمله معایب رنگ روغن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برای رقیق شدن به مواد نفتی نیاز دارد به همین دلیل بوی نامطبوعی در محیط ایجاد می‌کند. بویی که تا مد‌ت‌ها ماندگار است.
  2. حاوی مواد شیمیایی سمی است و برای سلامتی مضر است.
  3. با محیط زیست سازگار نیست.
  4. برای اجرای رنگ روغن به مدت زمان بیشتری نیاز است.
  5. نسبت به رنگ‌های دیگر اجرای سخت‌تری دارد.
  6. به کندی خشک می‌شود.
  7. قبل از شروع رنگ‌آمیزی با رنگ روغن، سطح زیری درصورت داشتن ناهمواری باید آماده‌سازی شود. درغیراین‌صورت بعد از خشک شدن رنگ، ناهمواری‌ها و ایرادها بیشتر دیده می‌شوند. اگر می‌خواهید جزییات بیشتری درباره رنگ روغن بدانید پیشنهاد می‌کنیم مطلب رنگ روغن ساختمان؛ مزایا، معایب و نکاتی که از رنگ روغن نمیدانید! را بخوانید و اطلاعاتتان را در این زمینه کامل کنید.

مزایا و معایب رنگ اکریلیک

با اینکه مدت زیادی نیست که رنگ‌های اکریلیک وارد بازار رنگ شده‌اند اما حسابی توانسته‌اند جای خودشان را بین رنگ‌های سنتی باز کنند. به همین خاطر استفاده از رنگ‌های قدیمی تا حدودی از رونق افتاده است. شما می‌توانید سه نوع رنگ اکریلیک را از بازار تهیه کنید: ۱) رنگ اکریلیک مخصوص سطوح داخلی و خارجی ساختمان ۲) رنگ اکریلیک ضدزنگ، مخصوص سطوح فلزی ۳) رنگ اکریلیک مخصوص رنگ‌آمیزی سطوح چوبی

بررسی مزایا و معایب رنگ اکریلیک به ما نشان می‌دهد که چرا این رنگ این‌قدر طرفدار پیدا کرده است.

رنگ آکریلیک مزایای بسیاری دارد، ازجمله:

  1. دارای طیف رنگی گسترده و بی‌نظیری است.
  2. غلظت بالایی دارند و به همین خاطر بسیار به‌صرفه هستند.
  3. بسیار انعطاف‌پذیر است و نسبت به رنگ روغن دیرتر ترک می‌خورد.
  4. برای رقیق شدن احتیاجی به فرآورده‌های نفتی ندارد.
  5. هیچ بوی نامطبوعی ندارد.
  6. به محیط زیست و سلامتی انسان ضرری نمی‌رساند.
  7. نسبت به رنگ روغن اجرای ساده‌تری دارد.
  8. در مقابل نور خوشید و اشعه‌ی ماوراءبنفش بسیار مقاوم است و به سادگی تغییر رنگ نمی‌دهد.
  9. سریع خشک می‌شود.
  10. روی سطوح مختلف آجری، بتنی، گچی و … قابل اجراست.
  11. برای رنگ‌آمیزی نماهای داخلی و خارجی مناسب است.
  12. نسبت به رنگ روغن، قابلیت پوشش‌دهی بالاتری دارد.
  13. بعد از خشک شدن، در صورت صدمه دیدن به‌راحتی قابل ترمیم است.

دربرابر این همه مزیت، رنگ آکریلیک معایبی هم دارد، ازجمله:

۱) قابلیت شستشوی رنگ اکریلیک تا حد زیادی بستگی به نوع زیرسازی‌اش دارد. درصورتی‌که زیرسازی‌اش رنگ روغن باشد، بعد از خشک شدن رنگ، از بابت شستشو خیالتان راحت است. اما اگر از رنگ پلاستیک به‌عنوان زیرسازی استفاده کنید باید بدانید که قابلیت شستشوی رنگ اکریلیک بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. ۲) برای اجری رنگ آکریلیک تنها باید از غلتک استفاده کنید. چون در صورت استفاده از قلم‌مو، رد قلم روی سطح باقی می‌ماند و از زیبایی و جذابیت نهایی کار کم می‌شود. ۳) لکه‌گیریِ سطحی که با رنگ روغن رنگ‌آمیزی شده بسیار ساده‌تر از سطحی است که رنگ آکریلیک روی آن اجرا شده است. ۴) رنگ آکریلیک بعد از خشک شدن درخشش و شفافیتش را از دست می‌دهد (برخلاف رنگ روغن).

باید توجه داشته باشید که با توجه به برند رنگ و نوع زیرکاری، محدوده قیمت‌ها و درنتیجه هزینه نهایی رنگ‌آمیزی متفاوت خواهد بود. البته هزینه نقاشی ساختمان فقط در این دو مورد خلاصه نمی‌شود. اگر می‌خواهید ریز جزئیات هزینه‌های رنگ‌آمیزی را بدانید بهتر است سری به این لینک بزنید و اطلاعاتتان را در این زمینه، کامل کنید.

۷ عامل تفاوت رنگ روغنی و رنگ اکریلیک

در نهایت، رنگ روغن را انتخاب کنیم یا رنگ اکریلیک ؟

مطمئناً تنها کسی که می‌تواند به این سؤال جواب دهد خود شما هستید. حتماً تا الان متوجه شده‌اید که هر کدام از این رنگ‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و نمی‌توان به طور قطع گفت که انتخاب کدام رنگ بهتر است؟! در صورتی که قابل شستشو بودن و بهداشت محیط برایتان در اولویت است، بهتر است از رنگ روغن استفاده کنید. اما اگر علاقه دارید سطوحی که رنگ‌آمیزی می‌کنید حالت بافت‌دار داشته باشد رنگ اکریلیک انتخاب بهتری است. به‌علاوه برای انتخاب رنگ باید به مسائل فنی مثل زیرسازی دیوار و نکاتی از این قبیل هم توجه داشته باشید.

برای همین قبل از اینکه تصمیم قطعی بگیرید و سراغ اجرای نقاشی ساختمان بروید، بهتر است از یک نقاش یا فرد حرفه‌ای مشورت بگیرید. یک فرد مطمئن که باتوجه به سلیقه، هدف و بودجه‌تان، شما را راهنمایی کند تا بدانید با انتخاب کدام رنگ و رعایت چه نکاتی بهترین اجرای نقاشی ساختمان را داشته باشید. البته لازم نیست نگران باشید، شما برای دریافت یک مشاوره‌ی خوب می‌توانید روی کمک سلام ساختمان حساب کنید. فقط کافی است وارد این لینک شوید و درخواستتان را ثبت کنید تا ما به‌طور رایگان، نقاش‌های حرفه‌ای و مطمئن را به شما معرفی کنیم. به‌این‌ترتیب از سردرگمی میان انتخاب رنگ قدیمی یا جدید نجات پیدا خواهید کرد.

فروشگاه رنگ در کرمان | فروش رنگ در شهر کرمان | فروش رنگ اکریلیک در کرمان | فروشگاه های رنگ و تجهیزات کرمان | رنگ فروشی رزین فروش چسب کرمان

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *